Nowa jakość LPRu

Po ponad 35 latach służby śmigłowców Mi-2, dzięki ustanowieniu programu „Wymiany śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010” w 2008 roku podpisano umowę z konsorcjum Eurocopter na zakup 23 śmigłowców ratunkowych EC 135 oraz symulatora lotów. Wnętrze latającej karetki zostało zaprojektowane przez biuro projektowe Aerolite przy współpracy z załogą LPR-u, tak aby zapewnić jak najlepsze warunki do ratowania życia w EC 135. Dopracowano każdy detal – od precyzyjnego wymierzenia minimalnej wysokości kabiny do przeprowadzenia skutecznego masażu serca, aż po dobranie oświetlenia wnętrza o odpowiedniej temperaturze barwowej tak, aby ułatwić ratownikowi postawić diagnozę np. na podstawie wyglądu skóry. Śmigłowiec pozwoli ratownikom pracę również w nocy – do tej pory jedynie Agusta A109 mogła pełnić dyżur po zachodzie słońca. Wzrośnie również liczba zatrudnionych pilotów (z 52 w 2008 roku aż po 81 w 2010), ratowników oraz techników. Pierwsze cztery dostarczone Eurocoptery rozpoczną służbę w styczniu 2010 roku w Krakowie, Szczecinie, Gdańsku oraz Płocku, a ostatni w czerwcu 2012 roku w Koszalinie.


I na koniec krótkie porównanie danych technicznych Mi-2 Plus oraz EC-135:

 

Eurocopter jest lżejszy, ale około 2 razy mocniejszy (maksymalna moc ciągła to 2x285KM vs. 2x 621KM). Minimalnie różnią się zasięgiem, ale maksymalna prędkość przelotowa EC wynosi do 261km/h, zaś Mi-2 190km/h. Znaczna jest również różnica w prędkości wznoszenia: 4,2m/s Mi-2 przeciwko 10,9m/s Eurocoptera. Chcąc porównanie ująć jednym zdaniem, można powiedzieć że nowy nabytek Lotniczego Pogotowia Ratunkowego potrafi lecieć szybciej, dalej i wyżej, oraz daje większe możliwości pomocy pacjentowi.


Wszystkie zdjęcia zrobione podczas lotu zostały wykonane nowym obiektywem Sigmy 10-20mm F3.5 EX DC HSM.



 
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Copyrights by: jetzone.pl 2008 - 2010 | Projekt i wykonanie portalu: jcd.pl | Na silniku windu.org