Wieczorne loty w Malborku

12 maja redakcja Jetstream.pl przyglądała się wieczornym i nocnym lotom MiG-ów 29 na lotnisku 41 eskadry lotnictwa taktycznego w Malborku.
Historia 41elt zaczęła się w 1952 roku, kiedy to ze zgrupowania lotniczego stacjonującego na lotnisku w Królewie sformowano trzy odrębne organizacyjnie pułki lotnicze. Jeden z nich miał powstać w Malborku. Fazę organizacyjną 41 pułku lotnictwa myśliwskiego zakończono 22.04.1952 wydając pierwszy rozkaz dzienny dowódcy. Podstawowym zadaniem jednostki, było szkolenie lotnicze, pełne przygotowanie personelu latającego do realizacji zadań bojowych na polu walki. Podstawowym sprzętem bojowym od początku istnienia pułku były samoloty MiG-15, po czym wprowadzane były ich kolejne wersje jak MiG-15 bis, MiG-17 i MiG-17 pf oraz samoloty typu Lim, w które wyposażone zostały eskadry myśliwskie. Równolegle ze szkoleniem lotniczym prowadzone było szkolenie specjalistyczne i ogólnowojskowe. W roku 1964 pułk został wyposażony w samoloty naddźwiękowe typu MiG-21 MF. Z dniem 01.01.2001 na bazie 41 pułku lotnictwa myśliwskiego powstała nowa jednostka – 41 eskadra lotnictwa taktycznego, która weszła w skład 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
W 2004 Polska zakupiła od Luftwaffe 23 używane MiGi-29 za łączną sumę 23 euro. Do służby włączono jedynie 14 maszyn, głównie z powodu różnic w wyposażeniu i znacznego zużycia. Samoloty zostały wyremontowane i zmodernizowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Dzięki temu poniemieckie MiGi będą mogły być eksploatowane do 2012 roku, kiedy to będzie konieczne wydłużenie resursu płatowców.
Jesienią 2008 roku odbyło się przebazowanie 41 eskadry lotnictwa taktycznego do 23 bazy lotniczej w Mińsku Mazowieckim, co było spowodowane pracami modernizacyjnymi na lotnisku w Malborku. Przez miesiąc malborska eskadra wykonywała loty szkolne oraz wystawiała parę dyżurną. Zwieńczeniem pobytu w Mińsku Mazowieckim były loty poligonowe z wykorzystaniem uzbrojenia. Przez 3 dni lotów na poligon Jagodne wykorzystywano m.in. bomby OFAB-100-120 oraz działka GSz-30.
Specjalne podziękowania dla dowódcy eskadry, Ppłk pil. mgr Mariusza Biajgo i mjr Artura Kałko za pomoc w organizacji wizyty i serdeczne przyjęcie.

 



 
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Copyrights by: jetzone.pl 2008 - 2010 | Projekt i wykonanie portalu: jcd.pl | Na silniku windu.org