Obiektywy kokpitowe

Wielu miłośników lotnictwa będąc na pokładzie samolotu robi zdjęcia - czy to w kokpicie, czy w kabinie pasażerskiej. Okazuje się wtedy, że 18mm oferowane przez standardowe obiektywy kitowe to zdecydowanie za mało i na zdjęciu nie da się uwiecznić wszystkiego co widzimy przed sobą. Należy wtedy sięgnąć po pbiektywy o mniejszej ogniskowej - najlepiej poniżej 15mm (dla niepełnej klatki), jednak nawet w ramach asortymentu jednego producenta wybór jest na tyle duży że nie zawsze wiemy co wybrać. Sigma oferuje aż 5 obiektywów dedykowanych dla aparatów małoklatkowych: nowość w ofercie - 8-16mm F4,5-5,6, dwa różne 10-20 (starszy ze zmiennym światłem 4-5,6, oraz nowszy, o stałym świetle 3.5), a także fisheye: 10mm oraz 4,5mm (obydwa ze światłem 2.8). Dzięki uprzejmości Sigma ProCentrum portal Jetzone.pl miał okazję przetestować wszystkie wyżej wymienione. Aby zaprezentować możliwości opisywanego sprzętu, postanowiliśmy przygotować porównanie na przykładzie ciasnego kokpitu samolotu Saab 340A linii Sprintair, które pozwoli ocenić jakim kątem widzenia dysponuje każdy z nich w rzeczywistości. Przed prezentacją fotografii warto przytoczyć dokładniejsze dane obiektywów: 4,5mm daje nam 180 stopni, 10mm to 167 stopni, 8-16 dla 8mm - 121,2, zaś 10-20 dla 10mm - 102,4.

 

Zaczniemy od obiektywu z najszerszym polem widzenia: 4,5mm F2.8. Jako że 'widzi' 180 stopni w każdym kierunku, obraz zapisuje się jako kółko, a fotografujący musi uważać, by samemu nie znajeźć się w kadrze. W niektórych sytuacjach jest to wręcz niemożliwe. 2 zostały wykonane w samolocie An-26.

 

 

Kolejny, według nas najlepszy obiektyw 'kokpitowy', to fisheye 10mm F2.8. Sprawdza sie w każdej kabinie, a dzięki beczkowatemu efektowi nie rozciąga tak obrazu przy brzegach zdjęcia jak 10-20mm czy 8-16mm.

 

 

Teraz pora na nowość Sigmy: 8-16mm. Naprawdę ciekawa propozycja - do tej pory żaden producent nie zaoferował takiego kąta widzenia w obiektywie ultra-szerokokątnym. Dzięki zmiennej ogniskowej zyskuje na uniwersalności - nie zawsze potrzebne jest ponad 120 stopni kąta widzenia.

 

 

Na koniec najpopularniejszy wśród miłośników lotnictwa 10-20mm. Aktualnie w dwóch wersjach: starszej i ciemniejszej (F4,5-5,6), oraz nowszej ze stałym światłem F3,5, w którym poprawiono również jakość oraz pracę autofocusa. Jako że 10-20mm F3,5 nie było nam dane przetestować w Saabie, jednak dysponuje on takim samym kątem jak jego poprzednik, to pierwsze trzy zdęcia z Saaba wykonane są starszą wersją, a ostatnie nowszą, jednak w kokpicie Eurocoptera Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

 

 

Na koniec warto porównać ceny opisywanych obiektywów. Najtańszy z testowanych obiektywów to najpopularniejszy 10-20 F4,5-5,6 - kosztuje 1999zł, a jego nowsza wersja F3,5 - 2699zł. Fisheye 10mm jest nieco droższy - kupimy go za 2999zł, a najdroższy jest 4,5mm, który kosztuje 3699zł.

 

 



 
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Copyrights by: jetzone.pl 2008 - 2010 | Projekt i wykonanie portalu: jcd.pl | Na silniku windu.org