Przyszłość 36 SPLT

Po katastrofie Tupoleva 154M pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób, powrócił temat wymiany floty statków powietrznych służących do transportu najważniejszych osób w państwie. Kolejny raz poruszona została kwesta czarteru Embraerów 175 z LOTu, jednak wszystko wskazuje na to, że tym razem realizacja tych planów dojdzie do skutku. W mediach pojawiło się wiele spekulacji, więc swój artykuł postanowiłem oprzeć o informacje pozyskane z Departamentu Prasowo-Informacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej.
Jak się okazuje w umowie z PLL LOT ustalane są ostanie szczegóły i prawdopodobnie podpisana zostanie już w nadchodzącym tygodniu. Samoloty pozostaną własnością naszego narodowego przewoźnika, ale będą przemalowane w biało-czerwone barwy 36 SPLT. Załogę Embraerów stanowić będą cywile – zarówno piloci jak i stewardessy. Nie został jeszcze uzgodniona aranżacja wnętrz samolotów, jednak pewne jest że zostaną przekonfigurowane tak, aby zapewnić VIPom odpowiedni poziom komfortu podróżowania.

 

 

Umowa ta ma obowiązywać do czasu zakupu nowych maszyn. Rozpoczęły się już przygotowania do przetargu, lecz nie wiadomo jakiej klasy samolotu będzie on dotyczył. Do tej pory brano pod uwagę następcę Jaka-40, jednak przez brak większego samolotu rządowego może ulec to zmianie i za najpilniejszy zostanie uznany zakup samolotów mających zastąpić Tupolevy. Problem polega na tym, że Jaki mają być wycofywane od kwietnia do grudnia 2012 roku, więc równie pilnie potrzebują następców.

 

 

W świetle tych faktów prawdopodobne wydaje się, że Embraery mogą pozostać w służbie dłużej. Aktualnie prawie pewne jest też to, że drugi TU-154M, który obecnie jest remontowany w zakładach Tupoleva w Samarze, nie będzie już służył do transportu VIPów. Zrozumiałe, że w obliczu niedawnej katastrofy jest on 'politycznie niepoprawny', jednak uważam że mimo wszystko jest lepszy (nowocześniejszy, bezpieczniejszy i bardziej komfortowy) od o połowę starszych Jaków.

 

 

Jedyny  TU-154M o rejestracji 102 do Warszawy wróci w lipcu zgodnie z umową w malowaniu 36SPLT i konfiguracji VIP. Najprawdopodobniej jego wnętrze zostanie przebudowane i przystosowane do  przewozu ok. 150 pasażerów. Najmniej sensownym rozwiązaniem i raczej nie branym pod uwagę jest przekazanie samolotu Agencji Mienia Wojskowego i sprzedaż.
Kolejnym problemem 36 Specpułku są śmigłowce. Mi-8 VIPów już nie wożą, więc pozostają 3 W-3 Sokoły, oraz jeden Bell 412. Następców Mi-8 zostaną zakupieni dopiero w ramach programu śmigłowcowego, który rozpocznie się najwcześniej w 2013 roku, więc do tego czasu raczej nic się nie zmieni.

 

 

Niedawno media obiegła informacja, że brana pod uwagę jest całkowita likwidacja 36SPLT, jednak nie ma na to żadnej szansy, co potwierdza Minsterstwo Obrony Narodowej.
Reasumując wygląda na to, że nieuniknione są duże zmiany we flocie samolotów wożących najważniejsze osoby w kraju i mimo że do tej pory temat ten był dla polityków trudny i niewygodny, to tym razem modernizacja dojdzie do skutku. O postępach w sprawie Embraerów będziemy informować w aktualnościach.

 

Maciej Wolański



 
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Copyrights by: jetzone.pl 2008 - 2010 | Projekt i wykonanie portalu: jcd.pl | Na silniku windu.org